mandag 15. desember 2014

IPad i vår barnehage

IKT i barnehagen har forlengst kommet i bruk og vil bli værende, vi ønsker at dette skal være en naturlig del av hverdagen til barn i deres barnehagehverdag hos oss.

De digitale redskapene barnehagen er utstyrt med skal være gode verktøy som skal både stimulerer og være en inspirasjon til barnets kreative uttrykk, lek og samspill. Men også et arbeidsverktøy for oss ansatte.

Vi ser at barn har mange morsomme og spennende leker sammen rundt iPaden, der de lærer å vente på tur og å bytte på å bruke den. Det handler om sosiale koder, regler og det å kunne være i fellesskap med hverandre.  Barna må lære turtaking, samarbeid, enighet, selvregulering og deling, blant annet. Dette er ferdigheter som må erfares og være i en situasjon for å forstå. Vi ser også det at barna går både til og fra IPaden, iløpet av den tiden den er fremme. For etterhvert blir ikke IPaden valgt bort framfor andre leker vi har i barnehagen, dem er fortsatt like spennende.


Dette har vi sett klare eksempler på i barnegruppen på Måsskjæra. I begynnelsen når vi startet med "5-minutters"-regelen var det veldig vanskelig for mange av barna å skulle gi IPaden videre til nestemann. Etterhvert ser vi nå at det går litt lettere, men at det fortsatt er noe vi må øve på.
Og barna som sitter rundt iPaden kommer gjerne med innspill til den som «styrer» iPaden. Ikke for å overta den, men bare for å vise hva man gjør. Det er en felles oppmerksomhet, som inspirere og veileder.


På en IPad er det også spilleapper som er nøye utplukket og som skal fremme gode læringsprosesser hos barna. Barna skal få et visst læringsutbytte uansett hva som blir valgt. Vi har også spilleapper og andre læreapper som er knyttet til flere språk, som er veldig spennende, blant annet språk-kisten. 

Vi som voksne i barnehagen er bevisste på dette med IPad og velger ikke dette som en avslapningsredskap for barna eller oss selv - tvert imot. Det å være oppmerksomme på og lytte til hverandre, kommunisere og ta avgjørelser i fellesskap, barnas kognitive ferdigheter utvikles. Her er det også viktig med tilstedeværende voksne som kan være med i slike situasjoner å veilede. 


Tanker som vi i personalgruppne har gjort oss er at IPad ikke er noe som vi sjeldent tar frem og nesten en slik "forbudt" leke. Vi ønsker heller å gjøre dette til en naturlig del av hverdagen vår, som det er i dagens samfunn. IPaden er bare en av mange ting vi kan holde på med i løpet av en barnehagehverdag.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar