HURRA!!!! Vi i Rabben er så utrolig heldige og få 30 timer av den Kulturelle barnehagesekken våren 2015 (Frøya kulturskole).
Brit Vie har vært hos oss flere ganger og hatt musikksamlinger med barna på alle avdelinger. Hun kommer til å fortsette med det til ut i mai.
Hun vil ha fokus på non-verbale sanger = enkle sanger med bevegelser og rytme instrumenter som alle klarer å være med på uansett alder, nasjonalitet og modning.
Brit er ei energisk dame som har et brennende engasjement for rytme, sang og musikk i samspill med barna. Vi merker at barna smittes av hennes engasjement og blir oppslukt av musikksamlingene.
I mai skal det bli foreldrekaffe med sang og musikk. Dere foreldre får informasjon om dato og tidspunkt når tiden nærmer seg.
Brit er ei energisk dame som har et brennende engasjement for rytme, sang og musikk i samspill med barna. Vi merker at barna smittes av hennes engasjement og blir oppslukt av musikksamlingene.
I mai skal det bli foreldrekaffe med sang og musikk. Dere foreldre får informasjon om dato og tidspunkt når tiden nærmer seg.
Ettersom at vi i personalet skal jobbe med sangene når Brit ikke er sammen med oss også, hadde hun ei musikksamling med oss på personalmøtet 23 mars. Vi lærte sanger samtidig som hun fortalte mye om hvorfor sang, musikk og rytme er et veldig bra verktøy for språkstimulering for alle barn og hvordan vi bør jobbe med dette i samspill med barna. Brit`s engasjement smittet over på oss voksne også og gjorde oss rett og slett happy!
"God dag til mine føtter (tramp tramp), god dag til mine hender (klapper), god dag til mine kinner...tralalalala"
Nora Kulset (musikk forsker); Hva er det som skjer i hjernen vår når vi synger, som gjør at vi lærer oss språket fortere?
Nora Kulset (musikk forsker); Hva er det som skjer i hjernen vår når vi synger, som gjør at vi lærer oss språket fortere?
- Vi skaper en positiv situasjon og da lærer vi rett og slett fortere
- Vi lærer fortere når vi har det koselig og fint sammen
- Dette er en av mange grunner til at vi lærer oss tekster på sanger og regler mye raskere enn når vi sitter og gjør metodiske øvelser på f.eks. et grupperom
- Alle som bare husker teksten på en sang når de samtidig synger melodien på den, vet at her er det noe som på et mystisk vis er knyttet sammen.
- Det er feks umulig å lære ei bokstavrekke for et lite barn (feks alfabetet) men er det rytme på den, går det inn fort som bare det
- Musikk "trigger" hukommelsen
- Flow; En indre tilstand hvor man er oppslukt og har energisk fokus. Det føles lett, vi glemmer gjerne tid og sted, og vi har en stor følelse av glede. I en slik tilstand er hjernebølgene våre i alfamodus (rolige bølger). Vi er glade og fornøyde, i godt humør, vi bare flyter med.
- Musikk og sang er en enkel måte å oppnå en tilstand av flow på, og derfor er det også mye enklere å lære tekster på sanger
- Vi lurer hjernen med sang
- Når vi synger sakkes tempoet og det blir lettere å oppfatte for barna
- Gjentagelsen
Temaheftet
språkmiljø og språkstimulering i barnehagen, Rammeplana for barnehager 2006/11 står det blandt annet:
"Bruk av rim, regler og sanger er positivt for språkutviklingen for alle barn, også fordi man gjerne bruker de samme tekstene om og om igjen. På småbarnsavdelinger kan barn være med og synge lange, fortellende sanger før de kan lage fullstendige setninger eller fortelle noe selv. Regler og sang kan sies å være en «snarvei» inn i språket. Det gjelder også for de tospråklige barna. De kan være med i sang, og de kan være med og si fram regler, uten at de nødvendigvis forstår alle ordene. Mange regler er dessuten bygd opp over «tulleord», og da er det ikke viktig hva ordene betyr. Rim og regler likestiller barn i glede over ord, rytme og bevegelse – alle kan være med".
Rytme, musikk og sang er også veldig forebyggende og en god hjelp på veien for barn som feks kan ha dysleksi eller andre typer vansker som ofte ikke vises før barn har startet på skolen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar