tirsdag 25. august 2015

Relasjonskompetanse i personalgruppa

I Rabben er vi opptatte av voksenrollen!

Fagstoff sier;

Nære og gjensidige relasjoner til trygge omsorgspersoner er vesentlig for personlighetsutviklingen

Barn utvikler sin evne til empati, tilknytning og moral, men også kreativitet og selvstendighet i forhold til sine nære, trygge omsorgspersoner

Barn får bedre språk med godt forhold til pedagogen

Gode relasjoner mellom barn og pedagog kan bidra til bedre språkutvikling blant minoritetsspråklige barnehagebarn

Små barn er helt avhengig av å knytte gode relasjoner til de voksne i barnehagen for å kunne utvikle seg og lære

Gode relasjoner fremmer motivasjon for læring

Gode relasjoner fremmer positivt selvbilde og trivsel

Hvis barnehagen er gode nok til å etablere gode relasjoner til alle sine barn, vil også flere være rustet og har økt sjanse for å inngå i gode relasjoner også til lærerne sine i skolen

Ved å kvalitetssikre relasjoner mellom små barn og voksne er vi med på å legge et godt grunnlag både for psykisk helse, læring og adferd (væremåte).

Barnas tidlige erfaringer, som da relasjon til voksne i sine første leveår, har stor betydning for barnehjernen. 

Erfaringene som gjøres i disse årene lagres psykologisk og også biologisk.

Det gode samspillet mellom barn og voksen er helt avgjørende for at barnehjernen skal kunne utvikle seg slik den bør


Hvis de voksne ikke er sensitive nok og ikke tenker at det er viktig å være tilstede og jobbe hardt med å se barnet, blir ikke samspillet sånn som det skal være.  

DERFOR er vi i Rabben opptatte av den pedagogiske plattforma vår og utviklingsarbeid i personalgruppa = refleksjons arbeid i forhold til relasjonskompetanse, bevisstgjøring og utvikling:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar