fredag 3. oktober 2014

Reisen til den fremmede jungelen!

På mandag ble barna på Måsskjæra møtt med ei stengt dør inn til "lesekroken", noe som er uvanlig. Ryktene begynte å gå - hva var det der inne? Det var mørkt der inne og noe som lignet på et bål?


Dette måtte utforskes nærmere av alle! Spenningen rundt rommet hadde nok vokst hos de fleste av barna iløpet av morgenen, og når det endelig var tid for å reise til denne fremmede plassen kom redselen og frykten frem. Ikke alle ville ville gå inn. Så her måtte planen endres! Lyset kom på, og det ble straks litt mindre skremmende. Vi brukte god tid på å bare se oss rundt og observere, for rommet var fylt med masse sanseligeinntrykk som disse to-åringene følte for å ta innover seg, samtidig som det var en sosial opplevelse i fellesskap.

Rommet sto fremme i tre dager, og iløpet av de dagene rakk alle å bli trygge og leke seg der. Vi grillet på bålet - som vi fant ut var veldig varmt. Vi fikk smake på bananene til apene og bli kjent med mange nye og rare dyr + lyder. I telte ble det fortalt historie om musa som ikke hadde noen venner, samtidig som vi  gjemte vi oss i teltet for krokodillen som var på vandring.





Det står også i Rammeplanen at:

  • Barnehagen skal ha arealer og utstyr nok til lek og varierte aktiviteter som fremmer bevegelsesglede, gir allsidig bevegelseserfaring, sanseerfaring og mulighet for læring og mestring. 

  •  Tilgjengelige leker og materiell i et oversiktlig miljø kan skape forutsetninger for barns lek og aktiviteter og for organisering av ulike læringssituasjoner.
  • Utforming av det fysiske miljøet ute og inne gir viktige rammebetingelser for barns trivsel, opplevelser og læring.


 














Dette rommet ble laget av meg - Lindis gjennom et prosjekt jeg har fått under utdannelsen min. Målet mitt med jungel-rommet var at barna skulle få en følelse av å være inne i en jungel med en gang de åpnet døren. Samtidig som jeg ønsket å formidle kjennskapen av å være i en jungel med både dyr, farger/mønster og lyder, som skulle inspirere til lek med hverandre – gjennom denne felles opplevelsen de ville få. Barnehagerommet 
er en møtearena som påvirker opplevelse og aktivitet hos barna, som er dette viktig og fin måte å møte hverandre på.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar