En naturlig del av barnehagehverdagen vår har blitt å besøke fjæra. For hva er ikke mer naturlig når man har havet rundt seg på alle kanter, og som nærmeste nabo?
I en slike omgivelser innbyr det til store naturopplevelser for alle, som er med på å legge grunnlaget for å bli glade i kyst og sjø. For barna byr den på spennende oppdagelser, ny kunnskap og mye naturglede.
Det å la barna få oppdage livet i fjæra og få boltre seg ved vannkanten og oppdage nye og spennende skatter. Her får barna alltid nye utfordringer å mestre. Og mestring i naturen skaper kunnskapssøkende og aktive lærende barn. Vi på Måsskjæra gikk lengre langs "fjæra-stranden" denne gangen enn hva vi har gjort hittil. Og for alle disse ivrige turgåerne våre møtte vi også på ekstra utfordringer da. For to-åringene kan det være vanskelig å bevege seg i fjæra rundt store og små steiner i ulendt terreng. Men med litt øvelse og prøving vil det bli lettere etterhvert! Så dette må vi gjøre mer.
Interessen for å finne skjell og steiner er stor, vi undrer oss både over ulike størrelser, former og mål gjennom å sortere og sammenligne det vi fant. Før vi hiver steinene på sjøen for å se på plasket. Vi har iløpet av turen fått mer kunnskap om hva som befinner seg i fjæra og bruke både fantasien, kreativteten skaperglede vår. Samtidig som vi både skrev navnet vårt i sanden og fikk møte tangtrollet! Spennende!
«Gjennom arbeid med natur, miljø og teknikk skal barnehagen bidra til at barna opplever glede ved å ferdes i naturen og opplever naturen og undring over naturens mangfoldighet.." (Rammeplanen).
Ta og føle på! Oi! Hva finner vi her? Balansere på steinene.
Etter lunsjen gikk turen tilbake til barnehagen med mange trøtte barn som tok seg ekstra god tid tilbake både med ekstra pauser og lekeinnslag på veien. Vi konkluderte med at dette var en fin tur før Ole-lukkøyet kom.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar