mandag 1. juni 2015

Bukkholmen lærer om solsystemet

BARNS MEDVIRKNING; På Bukkholmen har vi holdt på MYE med solsystemet dette halvåret. Dette fordi barna ble veldig opptatte av romskipet vi har på avdelinga og vi bygget videre på barnas interesse for dette temaet. 

Medvirkning i barnehagen handler om å gi barna mulighet til å påvirke sin egen hverdag og barnehagens fellesliv. 

Det enkelte barn må ha innflytelse både på hva som skal skje og hvordan det skal gjøres.

Medvirkning handler om å bli spurt, bli lyttet til og akseptert som kompetente
  
Rammeplan for barnehager.

Vi har reist til ulike planeter og prøvd å sette oss litt inn i hvordan atmosfæren er på de ulike planetene, dette har vært veldig spennende og lærerikt for barn og voksne. På Uranus er det bl.a. veldig veldig kaldt og når vi kom dit fikk vi noe veldig kaldt i handa vår for å sette oss inn i hvordan det er på denne planeten.

Vi lagde sola av pappmasje

Marsboer kom på besøk til jorda

Når han fløy over jorda så han vulkaner


Vi reiste til Mars
Der var det vannhull på forskjellige plasser

Alle barna ville være med på romfarten
Barna satte bildekortet sitt i romskipet og så dro vi avsted

Og alle syntes det var stor stas og få ordnet sin egen rom rakett!!!!


Her under prosessen av å lage egne rom raketter



På Merkur måtte vi passe oss for alle hullene som var der...

Dette prosjektet engasjerte barna i veldig høy grad!!!! Vi holdt på lenge med dette. Etterhvert ble det masse sang og musikk med Brit Vie og prosjektet avsluttet seg selv.

Vi har hengt opp masse bilder fra rom reisene våre - for å minnes de - på avdelinga


Nå har det gått en måneds tid siden vi hadde fokus på dette... På fredag begynte barna å synge på planetsangen som vi lærte oss under prosjektet... "Vi har sola, merkur, venus og vår egen jord. Lille mars der de grønne bor. Vi har jupiter, saturn med sin rare ring. Uranus, neptun og pluto stor som ingen ting"

Plutselig var flere barn i gang med å lage solsystemet....

Her er solsystemet til Isak (5 år)

Mye læring i dette prosjektet og igjennom å konkretisere det med visuelle virkemidler blir det forståelig for barna.

Learning by doing!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar